Samael – foto och recension

Samael

Jag blev smått förvånad när jag hörde att Samael skulle headlina årets House of Metal. Även om de har varit med sedan slutet på 80-talet, så verkar de inte riktigt lika kända och publikdragande som förra årets headlines. Själv lyssnade jag bara på deras tidiga album, då de fortfarande spelade Black Metal, men tappade intresset för de industriella albumen. Deras speling på Idun fick mig dock intresserad, för det bjöds på en otroligt episk show med dundrade industriell metal, synth och samplade trummor, kombinerat med en fantastisk ljusrigg och projektion av diverse symbolik på en duk bakom bandet.
Vorph kliver fram och suger in all uppmärksamhet för sig själv, iklädd i en lång röd rock och gitarren i högsta hugg. Resten av bandet är står lite vid sidan om, Makro och Masmiseim gör sitt med fläktar som får deras långa hår att fladdra, och Xytras i bakgrunden går lös på sitt lilla trumset och sin synth.
Det är en minst sagt storslagen show, med låtar från olika eror av deras diskografi, och vi får även höra singlen från deras nyaste album “Lux Mundi”. Ljudet är verkligen inte att klaga på, men även om jag vet att Vorph’s röst vanligtvis låter som en förhöjd skrikviskning, så verkar det som att han tappar stinget en bit in i showen.

Fem minuter innan bandet går på ser jag mig omkring i rummet, och undrar förbryllat vart allt folk håller hus. Det är ju ändå festivalens sista headline som ska spela. De flesta sitter, men en medelstor skara står ändå framme vid scenen och räcker halvhjärtat upp händerna när så skall göras. Folk kommer in lite pö om pö efter hand, men många går också. Efter 45 minuter finns det en trogen folkmassa kvar vid scenen som mest står rakt upp och ner och lyssnar. Jag får en smärre känsla av antiklimax när jag först ser hur bra Samael är, och sedan på hur lite publik dom har. Folk gillar kanske melodisk dödsmetall från Göteborg mer än industriellt från Schweiz.

Text: Rasmus Dunnigan

Det här inlägget postades i House of Metal 2011, Liverapporter. Bokmärk permalänken.