Uppe i MUSIKEN

UpSweden är en rikstäckande musikförening. Idag finns den i nio städer, bland annat i Umeå. Vill du som musiker ha hjälp med marknadsföring, distribution, inspelningar, låtskrivande, turnéplanering eller andra frågor kan du vända dig hit.
–Det är många som kommer till oss och kan spela, men de vet inte hur de ska gå vidare, berättar Erik Hasselgärde, regionsansvarig vid UpSweden.

Så UpSweden är mycket mer än bara studio?
– Vår studioverksamhet är en viktig, men i sammanhanget liten del av det vi gör. Beroende på var i Sverige du är så har vi olika lokalförutsättningar. I Umeå har vi lyckan att kunna erbjuda en stor lokal med både ett fantastiskt inspelningsrum och kontrollrum. Man kan göra mycket hemma nu för tiden, men förutsättningen att ställa upp trummor eller en stor kör och spela in i ett rum som låter väldigt bra finns ju oftast inte hemma i lägenheten. I och med att vi dessutom erbjuder tekniker så sparar artisten väldigt mycket tid. Han eller hon kan i stället koncentrera sig på att prestera. Det har varit väldigt mycket musikverksamhet i den här lokalen innan vi flyttade in, så det behövdes väldigt lite för att den skulle passa det vi gör. Med ytterligare akustikbehandling har vi fått rummet att låta riktigt bra.

Vad är din roll i det hela, speciellt här i Umeå?
– Jag kom från början in som tekniskt ansvarig. Jag har en ettårig ljudutbildning bakom mig, och började på UpSweden som praktikant. Idag är det Kulturens vi samarbetar med, och de anställer mig för att jobba med vår verksamhet. Förut delade jag positionen med Patrik Öberg, som nyss lämnade UpSweden för annat arbete. Vi har vanligtvis en anställd per stad vi verkar i, så våra anställningar innefattar arbete inom de flesta aspekter av musikbranchen. Vi gör allt från att byta glödlampor till att sitta i möten med skivbolag. Det krävs en bred kompetens för att tillgodose de behov våra akter har idag. Min nisch är ljudteknik, något jag bistår med lokalt, men även på riksnivå.

Hur ser din egen personliga musiksmak ut?
– Jag är uppväxt med jazz och fusion – Miles Davis, Mahavishnu Orchestra och Yes – men allt förändrades när jag som liten fick höra en kassett med Metallicas ”Ride the Lightning”. Då var det kört, det var det coolaste någonsin! Senare upptäckte jag Dream Theater, och därifrån blandningen av kompromisslöst skapande och hårdrock. Jag hittar någonting jag gillar i de flesta genrer, men Dream Theater är mitt absoluta favoritband än idag, tolv år efter att jag hörde dom för första gången.

Spelar du själv någon musik?
– Bara på hobbynivå för tillfället. Jag har ett projekt med två vänner som vi arbetar med just nu. Vi repar här i lokalen. När jag gör musik själv kan det bli all möjlig musik, vad som helst som kommer ur en, olika kreativa utlopp. De flesta, om inte alla anställda inom UpSweden har jobbat eller jobbar själva med att skapa musik. En del har kommit till oss som artister och sedan har det skett naturligt att de fortsatt jobba inom organisationen.

Hur stort är intresset för den här lokalen och UpSweden i Umeå?
– Väldigt stort! Vi har idag tjugofyra akter i Umeå, och de allra flesta väljer att utnyttja lokalen på något sätt i sitt skapande. Förutom studion har vi även två replokaler och två produktionsrum. Så oavsett om du sitter och producerar beats eller repar med ett band så har vi skräddarsydda lokaler för musikproduktion. Själva studion marknadsför vi inte för allmänheten. Den finns, i mån av tid, att nyttja även för musiker som inte arbetar med oss. Men vi erbjuder den främst som ett verktyg för musikskapare knutna till UpSweden och nu även Kulturens och deras medlemsorganisationer, så jag hoppas att få träffa massor av nya spännande musiker!

Vilka akter jobbar ni med, och finns det några större namn att nämna?
– Vi är inte genreinriktade på något sätt, och jobbar med ett väldigt brett spektra av musik. Genom åren har vi haft både stora och små namn. En positiv aspekt med vår verksamhet är att vi inte är beroende av vad våra akter tjänar, rent ekonomiskt. Vi tar ingen vinst av vad de skapar och säljer. Det jag söker i en akt är passion och skaparglädje. Folk som brinner för musik.

Vi har en enorm mängd spännande akter. Lokalt så vill jag nämna Alexander Juneblad. Han producerar musik som P3 Guld-nomineras och hyllas i bloggar och press. Matts Mossing och Nils “Ears” Lundberg sitter i P3, jobbar tillsammans med Adam Tensta och remixar stora namn. Tittar vi i våra andra städer så har vi akter som gästar i TV4s morgonprogram, öppnar åt Imogen Heap och vinner tunga musikpriser. Våra akter gör avtryck både i mainstream- och undergroundscenen.

Hur ser arbetet ut, mer konkret?
– Vi sätter oss ned med akten och gör en arbetsplan, tar fram vad de vill göra och lägger upp en rimlig tidsplan med rimliga mål. Vi diskuterar vad som är bra för just dem, och vad som är mindre bra. Vi förmedlar kontakter och skickar dem till andra aktörer, promoters eller arrangörer som de bör träffa för att åstadkomma det de vill. Från UpSwedens sida vill vi ha ett kontinuerligt arbete med tydliga mål och en önskan om utveckling. Jag tar inte in akter som kontaktar mig och bara vill ha en spelning, eller bara spela in en låt. Jag vill bygga någonting tillsammans med gemensamt arbete.

Hur länge har UpSweden funnits?
– Idén föddes här i Umeå under det sena nittiotalet. Föreningen började vidareutvecklas i början av 2000-talet och har sedan dess bara fortsatt att växa. Nu finns vi från Luleå i norr till Malmö i söder.

Hur ser framtiden ut för UpSweden i just Umeå?
– Vi har genom Kulturens inlett ett samarbete med KF Kretsen som jag ser fram mycket emot. Vi har redan gjort saker tillsammans och har mycket nyttigt att lära av varandra. De är väldigt kreativa, drivna människor som precis som oss existerar på grund av en stor kärlek till musik och kultur. Tillsammans så ser jag stora saker på horisonten. Förutom det så vill vi främja den lokala scenen och de eldsjälar som ser till att det finns festivaler och spelningar för folk att gå på. Det finns så otroligt mycket bra folk här, och jag ser framtida samarbeten för att bli en så stark kulturstad som möjligt. Det är just därför vi finns – för att främja skapandet.

Text: Rasmus Dunnigan Foto: Mattias Sjömäling

Surfa gärna in på UpSwedens hemsida: www.upsweden.se

Det här inlägget postades i Alla artiklar, Extramaterial QLTR, QLTR 2011 #3. Bokmärk permalänken.