Kulturnatta; Hoven Droven

Hoven_Droven_CLEAN 

Hoven Droven, folkmusikens bad boys, kommer till Kulturnatta!

Hoven Droven har under sina drygt 20 år inte bara hunnit med att turnera land och rike runt, de har även avverkat större delen av Europa samt USA och Canada. De kan även stoltsera med att ha samarbetat med en handfull namn från Sveriges artistelit och beskrivs rent allmänt som folkmusikens “bad boys”.
-Det finns inga i den här genren som är så rockiga med ett skitigare och högre sound än Hoven Droven, försäkrar Jens Comén som funnits med sedan originaluppsättningen började spela för 24 år sedan.

Bandnamnet som sådant är ett jämtskt uttryck som betyder någonting i stil med “huller om buller”, “hur som helst” eller “allt möjligt”. Med detta i åtanke, kan det tyckas som att detta är en grupp som trivs i kaos.
-Jag förstår om det utifrån lätt kan se ut som att vi verkligen trivs i kaos. Å andra sidan är vi en grupp där ribban för vad som egentligen är kaos ligger väldigt högt, säger Jens.

Genom åren har Hoven Droven gjort en hel del artistsamarbeten, bland annat med E-type, Stefan Sundström och Thore Skogman. Värt att notera är att samarbetet med Thore Skogman var hans sista inspelning innan han gick bort.
-Att vi fick chansen att spela in med Thore innan han dog känns så klart väldigt speciellt, jag minns att vi gjorde inspelningen i Björns (Björn Höglund, reds anm.) sovrum, säger Jens.

Att ena dagen spela inför 10 000 människor för att dagen därpå spela för en handfull diton är inget ovanligt i sig för ett band som Hoven Droven.
-Visst är det maxat att spela inför mycket folk men det är en även en härlig känsla att spela inför ett fåtal på vischan. Då får man lägga om själva utförandet och bli mer personlig, kommunicera med publiken, prata mer och det brukar bli väldigt trevligt. Vi haPress1_Photo_by_Katja Kristofferssonr så många sidor, att spela inför femtio personer på en bygdegård med hembygdsgårdens nära kommunikation till skillnad mot den stora scenens rockstjärnelek med “juck med en fot på monitorn”, konstaterar Jens uppriktigt.

Noterbart är att för Jens Coméns musicerande har Umeå, eller snarare Holmsund, betytt oerhört mycket.
-I högstadiet åkte vi på ett jazzmusikläger i Holmsund där lärarna tillhörde Sveriges jazzgrädda. Det var väldigt fascinerande att se dem spela, man bara stod och gapade. Där och då föddes idén att verkligen satsa på att bli musiker, säger Jens.

Hoven Droven har fått ta emot en hel del priser genom åren, dels en dansk grammis samt länstidningen Länstidningen Östersunds kulturpris 1999 där 60 000 kronor ingick.
-Det var länge sen men det är klart att det kändes väldigt speciellt att tilldelas kulturpriset men ingick det verkligen 60 000 kronor, säger Jens frågande och försöker dra sig till minnes.
-Det var väl helt enkelt någon annan i bandet som förmodligen hann roffa åt sig alla pengarna, (skratt).
Hoven Droven nominerades även till en svensk grammis för skivan “Jumping At The Cedar”, som var en dPress2_Photo_by_Katja Kristofferssonel av bandets 15-årsfirande. Man kan tycka att det hade varit helt i sin ordning om de ändå fått vinna den där grammisen också som “en del av jubiléet” om inte annat.
-Att vi inte vann är inget som grämer mig, jag känner snarare så här: att få spela med Stefan Sundström, det är en utmärkelse av rang bara det, avslutar Jens Comén.

Årets tema på årets Kulturnatta är Norden och arrangemanget går av stapeln den 18 maj där hårdrockande folkmusikerna tillika “bad boysen” Hoven Droven givetvis blir en av de absoluta höjdpunkterna.

Text: Fredrik Westman

Det här inlägget postades i Alla artiklar, QLTR 2013 #2, Reportage. Bokmärk permalänken.