Sunset Park 2013: SU-EN & Björn Malmehed

SU-EN & Björn Malmehed

Under Sunset Park får vi besök av dansaren SU-EN tillsammans med Björn Malmehed på orgel. De kommer uppträda i Umeå Stads Kyrka med improvisationen ”MOUTHLESS”. Med Björns 38 år som orgelspelare tillsammans med den prisbelönta koreografen och butohdanskonstnären SU-ENs magi så kan detta inte bli något annat än extraordinärt.

Björn MalmehedBjörn Malmehed föddes 1962 i Stockholm och började spela orgel i Sollefteå 1975. Han tog kyrkokantorsexamen vid Mellansels folkhögskola och organistexamen vid Musikhögskolan i Piteå. Sedan 1996 arbetar han i Mariakyrkan i Umeå.

I Sverige är SU-EN en förgrundsgestalt för butohkonsten och hennes kompani SU-EN Butoh Company är pionjärer för danskonstformen sedan 1992 i Sverige.SU-EN började studera hos den legendariska butohkonstnärinnan Yoko Ashikawa och hade ett lärlingskap hos TomoeShizune&Hakutobo-gruppen.Efter detta etablerade honbutohkonsten i Sverige och har sedan dess vidarutvecklat sin egen särpräglade butohmetod.Hon har också studerat den japanska traditionella dansformen Jiuta-mai sedan många år hos YohIzumo i Tokyo.

Sedan 2006 är SU-EN curator för ”Friktioner”,som är en internationell performancekonstfestival som samarrangeras med Uppsala konstmuseum vartannat år. Från 2013 är SU-EN också curator för ”K.R.O.P.P” som är en plattform för nutida dans som samarrangeras med Uppsala Konsert & Kongress. År 2011 mottog SU-EN Uchimurapriset från Japan samt kulturpriset från den feministiska konsttidskriften CORA. År 2012 erhöll hon Uppsala Kommuns hedersmedalj.

QLTR ställde några frågor till SU-EN.
Hur började du med butoh?SU-EN
-Min kropp behövde utmanas och finna helt nya definitioner. Som ung kvinna i Uppsala på 1980-talet sökte jag desperat runt efter förebilder inom konsten. Jag kände att det måste finnas någonting mer och därför rörde jag på mig till andra sidan jorden. Mötet med det japanska samhället var en hälsosam chock och jag fick omvärdera allt. Mötet med butohmästarinnan Yoko Ashikawa fick mig att fullständigt hänge mig åt danskonsten butoh under hennes vägledning i gruppen TomoeShizune&Hakutobo.

Vad har reaktionen varit i Japan och i Sverige?
-I Japan finns en mycket dynamisk avantgardistisk konstscen sedan 1950-talet. Det var ur detta kaos som Ankokubutoh också föddes. Den etablerade konst- och dansvärlden var chockade över urkraften och ilskan i dansformen. Idag finns det både etablerade butohdansgrupper som turnerar på operahus, men även en stark underjordisk rörelse i Japan. Sverige hade inte alls samma starka avantgardistiska och fysiska rörelse. Svensk konst är mer konceptuell, pedagogisk och intellektuell. Jag arbetar fortfarande hårt för att etablera butohdanskonsten i Norden, och trots mycket framgång finns det en avgrund mellan västerländskt och österländskt sätt att se på saker. Själva denna friktion är intressant i sig och gör att något nytt kan komma ur detta.

Vad vill du uttrycka?
-Mitt konstnärskap kretsar kring en passion till livet. Jag är intresserad av allt som jag inte förstår eller ens kan se. Jag vill gräva i allt och se vad som kommer upp. Livet består av alla möjliga kamper, kroppen besitter miljoner hemligheter och möjligheter, den positiva galenskapen öppnar nya dimensioner.Jag älskar livet och därför dansar jag. Och när jag dansar känns det som om livet också älskar mig. Butoh – konst och kropp. Oändlighet. En desperat handling. En kärlekshandling.

Text: Kari Berg

Läs mer om SU-EN och hennes kompani på www.suenbutohcompany.net
FAKTA OM BUTOH
Butoh är en scenisk nutida dansform med rötter i den avantgardiska konströrelsen i Tokyo på 1960-talet. Det är ofta med groteska former och intensiv rå styrka som butoh söker att nå in i människans olika existenser, och även i de mer mörka delarna. Man ser kroppen som ett konstobjekt och naturkraft snarare än som ett socialt verktyg. Butohdansen framarbetades i Tokyo av Tatsumi Hijikata och hans medarbetare.

Det här inlägget postades i Alla artiklar, QLTR 2013 #3, Reportage, Sunset Park 2013. Bokmärk permalänken.