Cyberpunk – Krönika av Torbjörn Vikström

CYBERPUNK-2077 logoCyberpunk
Det var en gång i slutet av åttiotalet jag stötte på penna- och papperrollspelet Cyberpunk 2020, vars genre lät så otroligt ball och lockande. Datorkraften på den tiden tillät inga sådana spel i digital form så det var bara att vänta på utvecklingen, tänkte jag medan jag visualiserade hur spelet grafiskt skulle manifestera sig med datorn som spelledaren. Så… för några få månader sedan upptäckte jag Cyberpunk 2077-logotypen på internet till min stora glädjeförvåning, på samma sätt som jag hajade till då jag först såg när första trailern till Tron Legacy kom år 2010. Jag fick ett smajl i ansiktet och tankarna började snurra medan jag sakta men säkert förvandlades till the Yes-Man! Det är alltså sant, det polska datorspelsföretaget CD Project Red (The Witcher 1 & 2) är på väg att starta det stora projektet att förverkliga Cyberpunk 2020 till det digitala PC-formatet under namnet Cyberpunk 2077.

I synnerhet vi som spelade rollspelet på 80-talet ser nog mest fram emot detta ösiga fritidsnöje. Till skillnad från andra nuvarande online-rollspel med några få olika klasser har 2077 istället roller (roles). Så många som nio roller. Roller som poliser (Cop), företags-”kostymer” (Corporate), avtalsgörare/smugglare/organisatörer/informationsmäklare (Fixer), nyhetsankare/reportrar (Media), cybernetiska datahackare (Netrunner), vägkrigare/nomader (Nomad), rockrebeller (Rockerboy), legosoldater/bodyguards/lönnmördare/soldater (Solo), brottsliga mekaniker/doktorer (Techie). Femtiosju år har passerat så de som är inkörda i 2020 kommer att märka utvecklingen som har skett fram till år 2077.

Stora inspirationskällor till genren är bl.a. författaren William Gibson och filmen Blade Runner. En typisk cyberpunk-värld: en mörk dystopi men också en där hopp ibland spirar upp under en kontrastbrytande soluppgång vid den stora high tech-metropolen. Stadsborna konkurrerar där om maktställning och pengar, gärna i gäng, med hjälp av vapen, cybernetiska implantat, muskeldunder-fordon, gatuattityd, mode och cyberrymden (Cyberspace). Cyberrymden är den digitala dimensionen och realtidskopian av den verkliga världen, och också den ultimata gladiatorvärlden där industrispionage är en vanlig företeelse. De inkopplade som är modiga nog har mycket att vinna genom att försöka hacka sig igenom de livsfarliga brandväggarna efter vinstgivande information, men också mycket att förlora som sina förstånd eller rent av sina liv!

Med det sistnämnda elementet om cyberrymden som CD Project Red bara måste ta med så kan Cyberpunk 2077 bara bli en succé!

Text: Torbjörn Vikström

Det här inlägget postades i Alla artiklar, Krönika, QLTR 2013 #3. Bokmärk permalänken.