Intervju med Anna Wikholm Kjellberg

DESTINATIONSBOLAGETS LEDARKVINNAIMG_2420
Det nybildade destinationsbolaget Visit Umeå har fått med sig Anna Wikholm Kjellberg, tidigare försäljningsansvarig för norra regionen på Malmö Aviation, på planet. Anna har intagit positionen som VD och är positiv till utvecklingen inom bolaget.

Umeå har nyligen fått ett destinationsbolag och Anna Wikholm Kjellberg har tillträtt som chef. Vi har i ett tidigare nummer intervjuat Simon Dahl som är eventansvarig och han berättade om sin roll och även om de fyra sektioner bolaget består av. QLTR tog nu chansen att intervjua Anna för att gå in lite  mer på djupet om bolaget. När man träffar Anna är hon mycket jordnära och man ser hennes engagemang i allt hon säger.

Vad är kultur för dig?
Kultur för mig är egentligen allt skapande och kreativt kan man säga. Det kan ju vara allt från konst till dansföreställningar, musik eller teater men kultur kan ha många andra betydelser också, det kan vara ett levnadssätt eller traditioner.

Vad är Visit Umeå?
Visit Umeå är ett nybildat destinationsbolag. Vi är i full gång sen den första januari 2013. Man kan säga att vi är en paraplyorganisation som jobbar med hela besöksnäringen. Vi har fyra sektioner där vår uppgift är att dra möten och konferenser till Umeå, utveckla/sälja och marknadsföra evenemang men också värva nya evenemang. Vi jobbar även aktivt och säljinriktat mot privatturismen där vi har turistbyrån som grund. Vi jobbar även med handel och centrumutveckling. Så helt enkelt jobbar vi med att sälja och marknadsföra Umeå som besöksmål både när det gäller möten, evenemang, privatturism och handel och centrumutveckling.

Vilka mål har Visit Umeå?
Visit Umeås konkreta mål är att vi ska öka omsättningen på turistkronan till det dubbla till år 2020, alltså från en miljard till två miljarder kronor.

Vad är den långsiktiga visionen?
De långsiktiga målen och strategin är att Umeå ska vara en attraktiv stad för möten och konferenser, att vi ska ha stora evenemang och att vi ska bli betraktade som en av Sveriges bästa evenemangsstäder, att vi ska ha intressanta besöksmål och ett levande och attraktivt centrum där det händer någonting. Shoppingturismen är oerhört viktig för en stad vilket gemene man kanske inte alltid tänker på.

IMG_2393Vilken roll har Visit Umeå inför och under Kulturhuvudstadsåret?
Vi har ett jättenära samarbete med Umeå 2014 därför att i vår mening är Umeå 2014 en jättestor besöksanledning. Man räknar generellt med att gästnätterna i en Kulturhuvudstad i snitt brukar öka med 11 %, vilket är en ganska stor ökning. Vi har satt ett mål att vi ska nå 15 % och då måste vi lyfta detta. Kulturhuvudstadsåret är ett enda stort evenemang så självklart jobbar vi jättenära. Det här är en sådan stor chans för Umeå och jag vill se det som ett enda stort skyltfönster för Umeå till omvärlden.

Vad är viktigt att Umeå satsar på i framtiden?
Det jag tycker är jätteviktigt att man satsar på i framtiden är de strategier som vi jobbar efter. Att vi ser till att vi är en attraktiv mötesstad och drar stora konferenser och möten till Umeå. Att vi lyfter och har stora evenemang. Men också att vi har intressanta besöksmål, både nationella och internationella, och där har vi t.ex. Guitars The Museum som kommer bli något helt unikt när det öppnar.

Var tror du händer året efter 2014?
Jag tror man ska se 2014 som ett avstamp, när vi visar upp Umeå från den allra bästa sidan men vi måste också titta längre fram. När det gäller 2014 så har vi väldigt mycket konferenser inbokade just för att intresset är stort för Umeå 2014, så från den aspekten så handlar det nu för oss att sälja in 2015 till 2018 och dra nytta av att vi har varit Kulturhuvudstadsår och att vi haft den uppmärksamheten på oss. Som det är nu så har vi haft över 30 utländska journalister som varit här och skrivit om Umeå just för att det är Kulturhuvudstadsår nästa år. När det gäller alla de evenemang som genomförs 2014 så ska de ju självklart fortsätta att leva.

Anna Wikholm Kjellberg
Bor: Umeå
Familj: Gift och har två barn, 9 och 18 år gamla
Fritidsintressen: Det är olika beroende på säsong. På sommaren är jag i vår sommarstuga, på hösten är det svampplockning jag spenderar mycket tid med och på vintern brukar jag åka längdskidor. Sen så är familj och vänner viktigt då jag är väldigt social.
Favoritmat: Allätare (utom pölsa)
Favoritförfattade: Elizabeth George
Lyssnar gärna på: Rock och lite country i smyg

Ägarstruktur Visit Umeå
* 36 % ägs av Destination Umeå Ek för (hotell, konferensanläggningar, restauranger och andra som har ett intresse av att besöksnäringen i Umeå ska växa)
* 36 % ägs av Umeå C (Fucef – fastighetsägarna, Centrumgruppen med c:a 300 medlemmar samt UPAB)
* 28 % ägs av Umeå Kommun

Text: Kari Berg

Det här inlägget postades i Alla artiklar, QLTR 2013 #4, Reportage. Bokmärk permalänken.